Studiedag Emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking
Tijdens deze studiedag geeft Lex Wijnroks een kort overzicht van nieuwe kennis op het gebied van de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling bij zich normaal ontwikkelende kinderen en mensen met een verstandelijke beperking. Ook zal hij een aantal methodische en ethische bezwaren van de ontwikkelingsgerichte benadering bespreken. Deze modellen onderschatten namelijk de normale ontwikkeling en leiden mogelijk tot een onjuiste inschatting van de ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking.
Voorbeelden van modellen die deze bezwaren niet hebben, zijn het stressmodel en de zelf-determinatie theorie. Beide laatste modellen staan de laatste jaren steeds meer in de belangstelling, zowel nationaal als internationaal. Aan het eind van de studiedag kunnen de deelnemers een casus inbrengen en gaan ze samen met Lex kijken hoe deze modellen zijn toe te passen op een praktijkgeval.
Accreditatie is toegekend door: Accreditatiebureau NIP K&J/NVO OG voor het volgend aantal punten: Herregistratie: 6 punten Opleiding – diagnostiek: 3 punten. De accreditatie van het NIP K&J/NVO OG wordt overgenomen door het SKJ.
12 maart 2024, 9:00 uur - 16:00 uur