Beroepscompetentieprofielen van orthopedagogen
De beroepscompetentieprofielen voor de NVO orthopedagoog en orthopedagoog-generalist geven sturing aan de ontwikkeling en uitvoering van beide beroepsgroepen. Daarnaast dragen ze bij aan de zichtbaarheid van deze twee mooie beroepen. Onze orthopedagogen verdienen het immers om gezien én gehoord te worden door cliënten, werkgevers en andere professionals.
De NVO heeft twee beroepscompetentieprofielen ontwikkeld, in samenwerking met de beroepsgroep zelf, opleidingen en werkgevers. Deze profielen beschrijven wat de NVO orthopedagoog en orthopedagoog-generalist is, mag en kan en wat het werkveld van deze beroepsgroepen mag verwachten. In 2025 zijn de beide profielen samengevoegd in één document.
Het beroep orthopedagoog
Het beroep orthopedagoog is een betekenisvol en ‘rijk’ beroep, dat zich richt op de opvoedings- en ontwikkelingsrelatie tussen de (beroeps)opvoeder en degene die zich ontwikkelt en ontplooit. Dié relatie brengen orthopedagogen in kaart, over dié relatie adviseren zij en dié relatie grijpen zij aan voor begeleiding.
In tal van domeinen is de opvoedings- en ontwikkelingsrelatie cruciaal voor een gezonde en veilige ontwikkeling: in het onderwijs, de jeugdhulp, de gehandicaptenzorg, de ouderenzorg en in de geestelijke gezondheidszorg. Daarom staat de kwaliteit van de beroepsuitoefening bij orthopedagogen hoog in het vaandel.
Beroepscompetentieprofielen waarborgen die kwaliteit door:
- als norm te fungeren van beroepsgroepen
- een ijkpunt te vormen voor opleidingsinstellingen
- en orthopedagogen te ondersteunen in een leven-lang-leren
NVO orthopedagoog & orthopedagoog-generalist
Het BeroepsCompetentieProfiel NVO orthopedagoog en orthopedagoog-generalist beschrijft de kennis, vaardigheden en attitude van een orthopedagoog. De NVO orthopedagoog heeft een universitaire masteropleiding afgerond met afstudeerrichting orthopedagogiek.
De orthopedagoog-generalist heeft een erkende postmasteropleiding OG afgerond en is geregistreerd in het BIG register.
Beroepscompetentieprofielen van orthopedagogen
Als basis voor het opstellen van de beroepscompetentieprofielen is het CanMeds model gebruikt. CanMeds staat voor ‘Canadian Medical Education Directives for Specialists’ en is in 1996 ontstaan vanuit empirisch onderzoek, bij- en nascholing en de reguliere opleidingen.
Hoewel het CanMeds model oorspronkelijk is ontwikkeld voor de medisch specialisten, is het een algemeen bruikbaar kader.
