NVO congres 2025 - terugblik 'De pedagoog van NU'

Op vrijdag 26 september 2025 kwamen 400 (ortho)pedagogen samen tijdens het NVO Congres 2025 in NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Het thema “De pedagoog van NU” stond centraal: hoe beweegt de pedagoog mee met maatschappelijke ontwikkelingen, hoe behoudt hij zijn professionele kompas en hoe zorgt hij goed voor zichzelf én de ander?

Een dag vol ontmoeting, verdieping en inspiratie

De dag bood een rijk en afwisselend programma met drie plenaire keynotes, zeven deelsessies en volop ruimte voor ontmoeting, reflectie en kennisdeling.

Plenair programma

Dagvoorzitter Jorg Huijding wist met humor en scherpte de rode draad van de dag te bewaken. Hij legde verbinding tussen wetenschap, praktijk en de persoonlijke betekenis van het beroep (ortho)pedagoog. Ook zorgde hij voor een boeiende aftrap van het congres in gesprek met NVO voorzitter Gerard van Egmond.

Keynotes

Nicole Lucassen (hoogleraar Kinderarmoede, Erasmus Universiteit Rotterdam) bracht een krachtig pleidooi voor structurele aandacht voor de leefwereld van kinderen in armoede. Ze liet zien hoe samenwerking tussen beleid, onderwijs en jeugdhulp cruciaal is om patronen te doorbreken. In de deelsessie ging ze daarover met Mariëtte Lusse (lector Kinderarmoede aan Hogeschool Rotterdam verder de diepte in.

Lisette Walbeehm-Hol (kinderarts, onderzoeker toxische stress) nam het publiek mee in de impact van vroege stress op het brein en de noodzaak van veilige relaties als buffer. Haar verhaal en verdiepende deelsessie sloot naadloos aan bij de pedagogische opdracht tot veerkracht en herstel.

Angelique Peters (orthopedagoog-generalist, hoofdopleider OG-ZON en consultent CCE) reflecteerde in de afsluitende keynote op de orthopedagoog als mens en professional. Met voorbeelden uit de praktijk liet zij zien hoe zelfzorg en professionele nabijheid hand in hand gaan.

Voorafgaand aan de deelsessies vertelde Roos Roodenburg in de plenaire zaal over het werk van de NVO Commissie Wetenschap. Roos is voorzitter van deze commissie. Een van de activiteiten is het NVO Onderzoeksfonds dat maximaal twee keer per jaar een subsidie toekent voor onderzoek binnen het domein van de (ortho)pedagogiek. Zo kreeg het ‘Onderzoek naar vaderschap in de eerste 1.000 dagen na een verleden van kindermishandeling’ in 2023 een subsidie van 25.000- euro toegekend. Ashish Ghoerbien (universiteit Leiden) deelde de onderzoeksresulaten.
→ Hand-out: Oude wonden, nieuwe vaders: Vaderschap na kindermishandeling

Deelsessies: verdieping in de breedte van het vak

’s Middags konden deelnemers kiezen uit acht deelsessies, verspreid over verschillende werkvelden. Naast de verdiepende deelsessies van de keynotes waren dat:

  • Nicole Lucassen (hoogleraar Kinderarmoede, Erasmus Universiteit Rotterdam). In de deelsessie ging zij met Mariëtte Lusse (lector Kinderarmoede aan Hogeschool Rotterdam in gesprek over structurele aandacht voor de leefwereld van kinderen in armoede. → Hand-out: Wat kunnen pedagogen betekenen voor kinderen die opgroeien in armoede?
  • Lisette Walbeehm-Hol (kinderarts, onderzoeker toxische stress) nam het publiek mee in de impact van vroege stress op het brein en de noodzaak van veilige relaties als buffer. Haar verhaal en verdiepende deelsessie sloot naadloos aan bij de pedagogische opdracht tot veerkracht en herstel. → Hand-out: Toxische stress en herstelkracht
  • Inge van der Valk (hoofddocent en onderzoeker Universiteit Utrecht) met de deelsessie ‘Recent onderzoek rondom scheiding en kinderen – Wat kan je ermee?’ → Hand-out: Recent onderzoek rondom Scheiding en Kinderen
  • Orthopedagoog-generalist Mirjam de Vreeze-Westgeest  vertelde in haar deelsessie over Dynamisch testen: meer inzicht in het leerpotentieel van kinderen. → Hand-out: Dynamisch testen
  • Onderzoeker  Esther Bisschops (UvA) verzorgde de deelsessie ‘Hoe verminderen we onvrijwillige zorg in de gehandicaptenzorg?’ → Hand-out: Implementatie methoden onvrijwillige zorg in de verstandelijk gehandicaptenzorg
  • Kim Bartelink (orthopedagoog-generalist en psychotraumatherapeut) en Marieke Boelhouwer (senior onderzoeker en psycholoog) gingen in op de theoretische achtergrond van het verklarend analyseren. Zij gaven veel tips en handvatten waar je direct mee aan de slag kunt. → Hand-out: De verklarende analyse
  • Mr. Mirthe Maessen en mr. Monica de Visser (adviseurs juridische en beroepsethische zaken bij de NVO) verzorgden een deelsessie over de rol, taken en verantwoordelijkheden van de pedagoog in de samenwerking. Daarbij namen ze ook de kaders van wet- en regelgeving en de NVO beroepscode mee. → Hand-out: Rol, taken en verantwoordelijkheden

De sessies boden concrete tools, methodieken en inzichten voor de praktijk. 

       “Het congres bood precies wat we nodig hebben: erkenning,    
                       inspiratie en richting.” – deelnemer. 

                         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Innovatiemarkt: ontmoeting tussen praktijk en vernieuwing

Tijdens de lunchpauze vond de Innovatiemarkt plaats: een levendige ontmoetingsplek waar deelnemers kennismaakten met vernieuwende projecten, onderzoek, opleidingen en tools die bijdragen aan de pedagogische praktijk van nu.  Universiteiten, praktijkhouders en andere professionals presenteerden hun onderzoeksprojecten en evidence- of practice based interventies. Van innovatieve observatie-instrumenten en digitale leeromgevingen tot methodieken voor morele reflectie en ouderbetrokkenheid — de diversiteit was groot.

Deelnemers gaven aan dat de markt juist de kracht van het vak liet zien: leren van en met elkaar, over de grenzen van disciplines heen. 

Reflectie en opbrengst

De kracht van deze congresdag lag in de verbinding tussen theorie en praktijk. Veel deelnemers gaven aan nieuwe inzichten te hebben opgedaan over hun eigen professionele rol en de samenwerking met andere disciplines.

Dank!

Dank aan alle sprekers, standhouders van de innovatiemarkt, dagvoorzitter Jorg Huijding, team NVO en natuurlijk de vele deelnemers. Samen lieten we zien hoe de pedagoog van NU betekenis geeft in een snel veranderende samenleving.

null