College van Toezicht CvT 24-02 30-06-2024

CvT 24-02 | Het diagnostisch onderzoek en de rapportage van de pedagoog waren zorgvuldig

Klaagsters dochter zat in 2023 op een reguliere basisschool. In opdracht van de school en met toestemming van klaagster deed de pedagoog onderzoek naar de intelligentie en de executieve functies van de dochter. Hij gebruikte hiervoor de WISC-V-NL-test en de BRIEF-2-vragenlijsten. 

De klacht is dat klaagster haar dochter niet herkende in de concept-rapportage en dat zij zich onvoldoende gezien en gehoord voelde in het onderzoek. Klaagster stond niet toe dat de concept-rapportage met de school werd gedeeld.

Het College overwoog dat de pedagoog het gebruikelijke testmateriaal heeft gebruikt om de hulpvragen te beantwoorden. Dit is betrouwbaar materiaal. Het ging hier voorts om een diagnostisch onderzoek. Dit soort onderzoeken is in de regel kortdurend en dat was hier ook zo. 

Er was sprake van een beperkte betrokkenheid met een duidelijk afgebakende verantwoordelijkheid. Niet is gebleken dat de pedagoog richting klaagster onzorgvuldig is geweest, of dat sprake was van desinteresse van zijn kant.

De concept-rapportage voldeed aan de vereisten van artikel 37 van de Beroepscode 2017 van de NVO.