Open over tuchtrecht: Nieuwe website om je voor te bereiden op een tuchtklacht
Een tuchtklacht kan ingrijpend zijn. Plotseling krijg je te maken met juridische procedures waarvan het verloop niet altijd duidelijk is. Daarnaast kan een klacht sterke emoties oproepen, zoals onzekerheid, onmacht, schaamte en stress. Om zorgprofessionals hierin te ondersteunen, hebben de gezamenlijke beroepsverenigingen van BIG-beroepen (waarbij de KNMG in deze het voortouw heeft genomen) de website ‘Open over tuchtrecht’ gelanceerd.
Deze site biedt op een toegankelijke manier inzicht in tuchtrechtprocedures, inclusief een overzichtelijk stroomschema dat de procedure stap voor stap uitlegt. Daarnaast willen de initiatiefnemers dat het gewoner wordt om erover te praten zodat de spanning en onwetendheid rond tuchtklachten afneemt én zodat zorgprofessionals er samen van kunnen leren. Een van de tools om de bespreekbaarheid binnen een team te ondersteunen is de Gesprekstarter. En dat is waar tuchtrecht uiteindelijk om draait: het verbeteren van de zorg. De website is tot stand gekomen met subsidie van het ministerie van VWS. De NVO heeft aanvullende informatie opgenomen over SKJ tuchtrecht, NVO tuchtrecht en andere klachtprocedures, zodat de informatie geschikt voor alle leden van de NVO.
Toegankelijke informatie over tuchtprocedures
De website legt op een toegankelijke manier uit wat je van een tuchtrechtprocedure kunt verwachten. Onder meer vind je er een video met korte uitleg over het tuchtrecht en een stappenplan waardoor je in één oogopslag ziet hoe een tuchtklachtprocedure verloopt. Dit helpt je om je voor te bereiden op een procedure. Ook is er een klachtwijzer met meer informatie voor alle leden van de NVO over BIG-, SKJ en NVO tuchtcollege en wat te doen bij incidenten, calamiteiten en geweld in de zorgverlening.
Helpen om tuchtklachten bespreekbaar te maken en ervan te leren
Daarnaast willen we het taboe rond tuchtklachten doorbreken. Erover praten moet gewoner worden. Dit draagt eraan bij dat de spanning en onwetendheid rond tuchtklachten afneemt, maar ook dat ervan kan worden geleerd. En dat komt de zorg ten goede. Daarom is er een gespreksstarter ontwikkeld om (tucht)klachten te bespreken in je team. Heb je een klacht ontvangen dan kun je als lid van de NVO ook voor advies terecht bij het beroepsethisch spreekuur.