In de media 14-01-2022

Hoezo direct ‘taalachterstand’ bij migratieachtergrond?

NRC.nl - In de NRC reageren Elma Blom (hoogleraar Educatie en Pedagogiek UU) en Merel van Witteloostuijn (postdoctoraal onderzoeker UU) op het artikel Veel denken maakt het leren van een taal moeilijker over de uitkomsten van een wetenschappelijk experiment van de Universiteit van Gent. 

Blom en Van Witteloostuijn: “In één adem worden kinderen met een migratieachtergrond in verband gebracht met ‘taalachterstand’ en ‘probleem’. Wat dit met het experiment te maken heeft, is volstrekt onduidelijk. De tekst voedt daarnaast hardnekkige misverstanden. Laat het duidelijk zijn: veel kinderen met een migratieachtergrond begrijpen en spreken het Nederlands goed, andere kinderen zijn Nederlands nog maar relatief kort aan het leren. Al deze kinderen leren ook andere talen. Hoezo taalachterstand? Als er al sprake is van een ‘probleem’ dan heeft dit helemaal niets te maken met beperkingen in taalleren.”

> Naar artikel