In de media 24-12-2021

Hoe zorg ik ervoor dat kinderen inclusiever denken en worden?

NRC.nl - Een leerkracht en moeder vraagt zich in de NRC af: “Hoe maak ik inclusiviteit en diversiteit bespreekbaar, thuis, en op een overwegend witte basisschool, zonder steeds in een discussie te belanden?”. 

Judi Mesman (hoogleraar jeugd en maatschappij en docent PW aan de Universiteit Leiden en auteur van Opgroeien in kleur: Opvoeden zonder vooroordelen) raadt de school aan een basisdocument op te stellen waarin staat welke waarden de school wil uitdragen en waarom. “Het docententeam kan hier gezamenlijk argumentatie voor formuleren, eventueel met hulp van een specialist op het gebied van diversiteit en onderwijs. Dergelijke schoolbredewaardenprogramma’s kunnen ‘levende’ documenten zijn. 

Ze geeft aan dat het heel belangrijk is dat leerkrachten en opvoeders hun standpunten in gesprek met kinderen onderbouwen. En wanneer nodig zichzelf ook corrigeren. "'Als je bijvoorbeeld zegt: ‘Die komen gewoon uit Nederland’, en jezelf dan onderbreekt met ‘Hé, wat gek, alsof iemand die niet uit Nederland komt niet gewoon is!'"

> Naar artikel