In de media 16-09-2022

De twee K-problemen van het Nederlandse basisonderwijs

Didactiefonline.nl - Het kabinetsplan voor een verlengde brugklas werkt averechts, denken Anna Bosman (hoogleraar en directeur opleiding pedagogische wetenschappen van primair onderwijs, Radboud Universiteit) en Sezgin Cihangir (directeur Nederlands Mathematisch Instituut) Op Didactiefonline pleiten zij voor beter basisonderwijs. In de praktijk krijgen goed presterende leerlingen uit lagere milieus een lager ‘advies’ dan diezelfde leerlingen uit hogere milieus, omdat de leerkracht veronderstelt dat ze thuis te weinig ondersteuning zullen krijgen. “De eindtoets minimaal twee of drie jaar uitstellen, terwijl ons basisonderwijs zodanig ondermaats presteert dat we elk jaar een plaatsje zakken op de internationale ranglijsten, lost het probleem van kansenongelijkheid niet op. De belangrijkste, noodzakelijke voorwaarde is verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Daar profiteert iedere leerling van. De twee K-problemen van het huidige Nederlandse onderwijs zijn niet onafhankelijk van elkaar. Kwaliteit op orde vermindert de Kansenongelijkheid.”

> Naar artikel