PAO: Cursus Diagnostiek van dyslexie
Postacademische cursus voor pedagogen en psychologen in eigen praktijk, jeugdzorg of onderwijs
Hoe diagnosticeer je lees- en spellingsproblemen? Hoe zet je zo’n onderzoek op, wat is het plan van aanpak? Welke diagnostische instrumenten zijn er?
Wanneer noemen we iets dyslexie, wanneer niet? Wat zijn specifieke knelpunten bij de interpretatie van onderzoeksresultaten? En hoe verloopt het diagnostische besluitvormingsproces in de praktijk?
Wil jij het antwoord op deze en andere vragen rondom de diagnostiek van lees- en spellingsproblemen (waaronder dyslexie)? Volg dan deze cursus ‘diagnostiek van dyslexie’.
Aan de hand van een stevige theoretische basis ga je zelf aan de slag. Met praktijkvoorbeelden leer je analyseren, de theorie toepassen en een heldere conclusie trekken.
Lees het interview met Beatrijs Brand over dyslexie en comorbiditeit met andere stoornissen: Nieuwe kijk op samenhang tussen dyslexie en andere gedrags- en leerstoornissen.
Kernpunten:
- diagnostiek van ernstige lees-en spellingproblemen (waaronder dyslexie): classificerend, verklarend, handelingsgericht;
- gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD);
- interpretatie van onderzoeksgegevens, kwalitatief en kwantitatief;
- conclusies trekken op basis van een heldere diagnostische redenering;
- met uitgebreide online voorbereiding, inclusief het online seminar ‘kritische diagnostiek van dyslexie’.
NIP K&J / NVO-OG*: 18,0 K&J/OG herregistratie | 18,0 KJ opleiding - diagnostiek | 17,5 KJ opleiding - extra literatuurstudie *De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
12 november 2025, 8:30 uur - 26 november 2025, 15:30 uur