Pedagogen in het nieuws en jubilea

Zondag 21 juli. Pedagogische vraagstukken zijn volop in het nieuws, deze weken: een basisschoolleerling die niet met de eindmusical mag meedoen, kinderen van IS-strijders terugbrengen naar Nederland en onderbrengen bij al dan niet geradicaliseerde familieleden, gezinnen tijdelijk opnemen in plaats van kinderen uit huis plaatsen en de eerste grote gespecialiseerde jeugdhulpinstelling die vanwege financiële problemen omvalt. Op het bureau vierden we twee 12,5 jarige jubilea. Wat deze collega’s zeiden? Die 12,5 jaar zijn omgevlogen; ze hebben het naar hun zin met u als leden en op het bureau.

Twee van onze Leden van Verdienste mengden zich afgelopen weken in het maatschappelijk debat; Bas Levering over de uitsluiting van een basisschoolleerling die aanvankelijk niet mee mocht doen met de musical van groep 8. Stijn Sieckelink benaderde, als altijd, het vraagstuk van radicalisering vanuit een pedagogisch perspectief. En ook zoals altijd leidt dat bij hem tot mooie en intrigerende inzichten. Beiden zijn terug te luisteren en in geval van Stijn te zien op onze website. Geen betere manier om de toegevoegde waarde van de pedagogiek te laten zien.

Maandagmorgen besteedde de Volkskrant paginagroot aandacht aan het initiatief van Accare, een jeugd-ggz-instelling in het Noorden van het land, om gezinnen tijdelijk op te nemen en te behandelen voor o.a. trauma en zo uithuisplaatsing te voorkomen. Het leidde tot de nodige discussie op LinkedIn en Twitter. De NVO besteedde in haar magazine de Pedagoog al eerder aandacht aan deze vorm van zo thuisnabij mogelijk opgroeien.

Vrijdag en zaterdag ging het over de teloorgang van Juzt. Opnieuw paginagroot nieuws in de Volkskrant met een mooi interview met de bestuurder, die niet met modder gooit, maar wel risico’s benoemt en suggesties geeft. De FNV, zagen we, beraadt zich op een WOB-verzoek om beschikking te krijgen over alle gegevens die VWS heeft over dergelijke ontwikkelingen in de jeugdhulp.

Als NVO waren we, net als vorige week, hard aan de slag met de consequenties van de opname van de orthopedagoog-generalist in de Wet BIG. Eén van de actiepunten is zorgvuldige communicatie naar alle betrokkenen over wat er voor hen gaat gebeuren. Zo voerden we afgelopen week overleg met de Opleiding Schoolpsycholoog, want ook voor schoolpsychologen gaat het nodige veranderen. Uiteraard komt die informatie ook op onze website.

En opnieuw was het een beetje feest op het bureau; we luidden de zomer in met maar liefst twee 12,5 jarig jubilea. Fijn dat collega’s het naar hun zin hebben bij ons en bij u, want dat was toch echt de boodschap. We blikten samen even terug, al heeft lang niet iedereen op het bureau er zo lang op zitten. Er zijn veel mooie, maar ook moeilijke momenten in die 12,5 jaar, zowel persoonlijk als op werk. En wat hebben we veel veranderd, samen, in die 12,5 jaar. Er was nog geen nieuwsbrief, bijvoorbeeld. En daarna? Toen gingen we spoorslags eten, letterlijk en figuurlijk.

De komende weken is er overigens ook geen nieuwsbrief. De zomer is begonnen.

Tot volgende week,

M