De Wkkgz, die voor de ggz en de langdurige zorg vanaf 1 januari 2017 in volle omvang van kracht is, legt nieuwe verplichtingen op; als zorgaanbieder dient u te beschikken over:
> een klachtenregeling
> een klachtenfunctionaris voor uw cliënten
> en u dient aangesloten te zijn bij een geschillencommissie
De wet vervangt de wetten Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector.
Wat doet de NVO?
Professionals die in loondienst in de ggz of in de langdurige zorg werken, kunnen ervan uitgaan dat de instelling waar zij werken zorg draagt voor uitvoering van de Wkkgz. Zelfstandig gevestigden moeten dat zelf doen. De NVO biedt samen met de overige beroepsverenigingen van P3NL de vrijgevestigde NVO-leden de mogelijkheid zich via P3NL aan te sluiten bij de Geschillencommissie Psychische en Pedagogische Zorg in Den Haag en gebruik te maken van een pool van klachtenfunctionarissen.
Aanmelding Klachten- en Geschillenregeling P3NL
Bent u vrijgevestigde zorgaanbieder en lid van de NVO dan kunt u zich aanmelden voor de klachten- en geschillenregeling. U kunt zich digitaal aanmelden via P3NL.
Check of u onder de Wkkgz valt
Wilt u weten of u als zorgaanbieder onder de Wkkgz valt? Doe de zelftest of bekijk de veelgestelde vragen.
Handige links:
Geschillencommissie Zorg
Wkkgz