Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?

26-7-2017

De nieuwe campagne ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’ van SIRE maakt de tongen los. SIRE wil opvoeders aan het denken zetten over hoe ze met jongens omgaan, want ‘Voor jongens die te weinig ruimte krijgen liggen onderpresteren, onzekerheid en motivatieproblemen op de loer’.

Gedragsdeskundige Lauk Woltring doet sinds de jaren 70 onderzoek naar de opvoeding van jongens en vraagt al jaren aandacht voor het jongensprobleem in het onderwijs. In het juninummer van De Pedagoog waar Woltring ook wordt aangehaald, vroeg de redactie zich in het artikel ‘Een toffe vent zorgt dat de klas Nederlands kent’ ook af ‘Moet de overheid een nieuwe campagne starten voor meer mannen voor de klas?’.

Lauk Woltring onderschrijft het belang van de SIREcampagne: “Hoewel ‘de jongen’ niet bestaat, is er een tendens dat ‘jongensgedrag’ minder wordt gewaardeerd in onze maatschappij. We remmen jongens soms te veel af in hun gedrag, zo leren zij minder uit eigen ervaring en dat remt hen in hun ontwikkeling.”

De campagne krijgt in de nieuwsmedia en op sociale media veel aandacht. Waar de een zich afvraagt hoe SIRE nu juist dit onderwerp gekozen heeft en zich mateloos irriteert aan ‘hokjesdenken’ (‘mogen meisjes dan niet in bomen klimmen?’), ziet de ander vooral herkenning. Universitair docent pedagogiek Joyce Endendijk (Utrecht) onderschrijft het uitgangspunt van de SIRE-campagne, maar heeft wel kritiek op de uitvoering. "De verschillen tussen jongens en meisjes worden benadrukt en jongens worden over een kam geschoren", zegt ze in het NOS nieuws. Hoogleraar Judi Mesman  diversiteit in opvoeding en ontwikkeling aan de universiteit Leiden is in de Volkskrant nog stelliger: “Ze dekken zich in het begin van filmpje nog in ‘Jongens en meisjes zijn gelijk, maar niet hetzelfde’. Maar wat volgt is heel stereotyperend. Het is interessant hoe je als ouder moet omgaan met kinderen die ontdekkend gedrag vertonen. Zonde dat het alleen over jongens gaat, want verschillen tussen geslachten zijn veel kleiner dan verschillen binnen geslachten. Bovendien is het wetenschappelijk zeer voorbarig om te beweren dat ravotten zorgt voor betere prestaties bij jongens.”

De boodschap dat je jongens meer moet laten ravotten, geldt ook voor meisjes vindt VU hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles (voorstander van de campagne) in De Volkskrant. “En het is ook belangrijk dat jongens ook eigenschappen leren die meisjes eerder doorgaans eerder onder de knie hebben zoals communiceren en zelfinzicht.”
En Bas Levering snijdt op PIP nog een ander punt aan: Vul oproep voor ruimte voor jongensgedrag aan met kritiek op machocultuur http://blog.pedagogiek.nu/blog/2017/07/25/jongensgedragsire/

De campagne is te zien op http://www.laatjijjouwjongengenoegjongenzijn.nl en bestaat uit beelden van stoeiende en ravottende jongens die risico's nemen, met de vraag of we ze genoeg ruimte geven voor hun ontwikkeling. Naast de tv-commercial is er een bioscoopversie van een minuut. Verder worden print, radio, banners en sociale media ingezet.  Kortom als orthopedagoog komt u de campagne vast tegen en is er ook in vakantietijd volop stof tot gesprek.