SVR formeel opgericht: Registreer u nu bij het klantportaal!

4-8-2016

De Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR) is formeel opgericht op 27 juli 2016. Deze stichting is een initiatief van de branche zelf en wordt door verschillende verenigingen, waaronder de NVO, gesteund. Meer over de stichting leest u hier.

Het klantportaal van de SVR is al enige tijd open voor (het beantwoorden van) al uw vragen. Dit klantportaal is dé centrale plek voor alle vrijgevestigde ggz-aanbieders (18+) om de (verplichte) aanlevering van ROM-data aan de Stichting Benchmark GGZ (SBG) mogelijk te maken. Nu de stichting formeel is opgericht, kunt u zich registreren via het klantportaal van SVR. Zonder registratie is het niet mogelijk om uw ROM-data vanaf 1 oktober 2016 aan SBG aan te leveren.

Let op, een eventueel eerdere registratie bij de Stichting Benchmark GGZ (SBG) leidt niet automatisch tot een registratie bij het klantportaal van de SVR. U dient zich opnieuw te registreren via het klantportaal. Bewaar de documentatie zorgvuldig voor uw externe verplichtingen. Registratie bij het klantportaal van de SVR is noodzakelijk voor de aanlevering van uw ROM-data aan SBG.

Hoe kan ik mij registreren?
U kunt zich online registreren in een aantal korte stappen.

  1. Ga naar het klantportaal van SVR via www.vrijgevestigde.nl Na het invullen van uw gegevens (NAW, AGB-code en VECOZO nummer) ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink.
  2. Door op de bevestigingslink te klikken bevestigt u uw registratie bij het klantportaal.
  3. Vervolgens valideren wij uw gegevens. Na een succesvolle validatie stelt u een eigen wachtwoord in voor uw account. Mocht u de melding krijgen dat de validatie van uw gegevens onverhoopt niet gelukt is, dan neemt één van onze medewerkers contact met u op.
  4. Geef aan met welke leverancier(s) u werkt. Staat uw leverancier niet in de lijst? Vul dan de gegevens van uw softwareleverancier in zodat wij contact op kunnen nemen om hen te instrueren.
  5. Tenslotte kunt u uw registratie afronden door aan te geven dat u akkoord gaat met de twee contracten van de SVR. Deze contracten kunt u via het klantportaal downloaden en bekijken.


Welke contracten worden in het klantportaal afgesloten?
Bij uw registratie dient u akkoord te gaan met twee contracten.

  • De overeenkomst met de SVR, waarin u als vrijgevestigde opdracht geeft aan de SVR tot het (laten) aanleveren van uw ROM-data aan de SBG.
  • Een bewerkersovereenkomst met de SVR waarin vastgelegd wordt hoe de SVR omgaat met de bewerking van uw ROM-data.

U kunt deze beide overeenkomsten downloaden tijdens het registratieproces, via het klantportaal. De overeenkomsten zijn opgesteld in overleg met de beroepsverenigingen NIP, LVVP en NVvP en getoetst op de in de ggz geldende normen voor bescherming van persoonsgegevens.

Zijn mijn ROM- en EPD-leverancier al aangesloten op de centrale infrastructuur?
De meeste leveranciers zijn op de hoogte gebracht over het verloop van de SBG-aanlevering voor vrijgevestigden, en zijn bereid om de aansluiting met de SVR te realiseren. Bij registratie op het klantportaal ziet u direct de status van uw eigen ROM- en EPD-leverancier. De Minimale Dataset (MDS) beschrijft welke gegevens benodigd zijn voor aanlevering van ROM-data aan SBG. Indien gegevens ontbreken, gezien deze niet in het bezit zijn van uw ROM-leverancier, worden deze gegevens (DBC en enkele geanonimiseerde patiëntkenmerken) aangeleverd vanuit het EPD. Vanaf 1 oktober start de SVR de verwerking van de ROM-data van aangesloten leveranciers.

Wat kan ik nog meer doen in het klantportaal van de SVR?
U kunt nu terecht in het klantportaal voor registratie en antwoord op uw vragen. Vanaf 1 oktober 2016 kunt u bij het klantportaal ook terecht voor:

  • Inzien van de status van uw aanlevering;
  • Het bekijken van de validatierapporten van uw ROM-data;
  • Inzien van rapporten van de aan de SBG aan te leveren data. 


Volg een gratis webinar in september!
Op donderdag 8 september organiseert de Stichting Vrijgevestigden ROMmen om 16.00 uur een gratis webinar waar u praktische informatie ontvangt over onder andere het waarom van ROM en het aanleveren van ROM-data. Zet deze datum in uw agenda en schrijf u hier direct in.

En als ik meer wil weten?
Voor vragen over registratie en andere zaken kunt u altijd terecht bij het klantportaal (via www.vrijgevestigde.nl). Onze virtuele assistent – Isa – beantwoordt uw vragen. Mocht Isa uw vraag niet volledig kunnen beantwoorden, dan is onze servicedesk telefonisch (088-3450320) of via de chat bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Wilt u teruggebeld worden op een moment dat het u uitkomt? Laat dan een terugbelverzoek achter.

Wij informeren u weer zodra het mogelijk is uw ROM-data bij de SBG aan te leveren.