Nieuws voor vrijgevestigden over aanlevering ROM-data

6-10-2016

Stuur uw licentiesleutel aan uw softwareleverancier en start vanaf 1 oktober met aanleveren van uw data aan SBG
Vrijgevestigde zorgaanbieders in de ggz moeten vanaf 1 januari 2017 ROM-data aanleveren aan SBG. De stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR), gesteund door NVO, maakt dit mogelijk.

In de afgelopen twee maanden hebben zich ruim 2600 vrijgevestigden geregistreerd bij SVR. Behoort u ook tot deze groep? Lees dan hieronder wat u moet doen om de aanlevering van uw data te starten. Heeft u zich nog niet geregistreerd? Regel dit dan vandaag nog via het klantportaal van SVR.

Stuur uw unieke licentiesleutel door
Zodra uw registratie bij SVR definitief is (na de 4 weken bedenkperiode), ontvangt u per e-mail een unieke licentiesleutel van SVR. Deze licentiesleutel dient u, samen met uw AGB-code, door te geven aan zowel uw ROM- als EPD-leverancier. Deze licentiesleutel heeft uw leverancier nodig om benodigde data aan te kunnen leveren aan SBG, via SVR. Staat uw leverancier nog niet in dit overzicht? Laat hen dan contact opnemen met InfinitCare, de Trusted Third Party.

Start aanlevering data vanaf 1 oktober
Het laatste kwartaal van 2016 wordt gezien als proefperiode voor de aanlevering van data en het testen van de centrale infrastructuur. Zodra uw softwareleverancier de koppeling met de SVR-applicatie heeft gerealiseerd en uw unieke licentiesleutel heeft verwerkt, kunnen de data naar SBG worden gestuurd. Het proces rondom de aanlevering van data verschilt per leverancier. Bij een aantal leveranciers gebeurt dit automatisch, bij een aantal leveranciers dient u zelf de data op te sturen. Informatie hierover kunt u opvragen bij uw leverancier. Aanlevering van data is mogelijk vanaf 1 oktober voor behandelingen in de generalistische basis ggz én de gespecialiseerde ggz met een afsluitdatum vanaf 1 juli 2016. Deze gegevens tellen niet mee voor de ROM-responspercentages voor 2017.

Controleer uw kwaliteitsrapportage
Rond de 20e van elke maand ontvangt u een kwaliteitsrapportage van SVR. Hierin leest u of de kwaliteit van de aangeleverde data voldoende is, of de data die uw softwareleveranciers hebben aangeleverd juist is en of alle verplichte velden daadwerkelijk gevuld zijn. U heeft tot de 28e van elke maand de tijd om uw data te controleren, indien nodig aan te passen en opnieuw aan te leveren. Vanaf de 28e van elke maand, wordt uw data door SVR verwerkt en aangeleverd bij SBG. Bij aanvang van iedere nieuwe maand ontvangt u een verwerkingsverslag over de SBG-aanlevering.

U kunt zo vanaf 1 oktober alvast ervaring opdoen met het aanleveren van de benodigde data. En uw processen hier op toerusten. Indien u hierover vragen heeft, kunt u contact opnemen met het klantportaal van SVR. Per 1 januari 2017 start de officiële, verplichte, aanlevering van data aan SBG.

Heeft u het SVR webinar over de aanlevering van ROM-data gemist?
Hier kunt u via YouTube het webinar rustig terugkijken of de samenvatting lezen.

Wist u dat bijna 200 personen het webinar live gevolgd hebben en ruim 500 personen het webinar hebben teruggekeken?

Waar kan ik terecht als ik nog vragen heb?
Indien u vragen heeft kunt u altijd terecht bij het klantportaal (via www.vrijgevestigde.nl). Hier ontmoet u Isa, een virtuele assistent, die uw vragen beantwoordt. Mocht Isa uw vraag niet volledig kunnen beantwoorden, dan is onze servicedesk telefonisch (088-3450320) of via de chat bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Wilt u teruggebeld worden op een moment dat het u uitkomt? Laat dan een terugbelverzoek achter.